A szakaszos böjtölés új formája könnyen betartható és valóban működik! Tanulmányokkal bizonyított, hogy nem csak a testsúlyt csökkenti, de a magas vérnyomást is.

Egyre több ember kezd hosszabb-rövidebb időkre böjtbe kezdeni a gyors, hatékony fogyás érdekében. Ha a böjt szó kapcásn azonnal a semmit nem eszem, vagy csak folyadékot iszom jut eszedbe, tévedsz – ennél ma már sokkal kíméletesebb böjti módszerek is léteznek. A trükk a „diéta” és a „lakmározás” időtartamának meghatározásában rejlik.

A legenyhébb, az úgynevezett 5:2-es étrend például 5 napi normál étkezésből (lehet ez hétköznaponként), és 2 napi böjtből (eshet ez hétvégékre) áll. A böjt napjaiban az étrend csupán 500 vagy 600 kalória.

A napi böjt, vagy a 16:8-as diéta esetén az emberek egy napon belül 8 órán keresztül azt esznek, amit csak szeretnek, és a maradék 16 óra (beleértve az alvást is) étkezés nélkül, kizárólag folyadékfogyasztásból áll.

A módszert egy új tanulmányban is megvizsgálták, kiértékelték s a 16:8-as böjt itt is bizonyított. Nemcsak mint súlycsökkentő táplálkozási módszer vált be, de észrevették, hogy a túlsúlyos, magas vérnyomásos alanyok esetében a vérnyomás csökkentésében is segítségére volt.

Az elhízás világszerte egyre nagyobb probléma – a leglátványosabbak azonban azonban az USA jóléti társadalmában a számok: 93,3 millió felnőtt szenved az elhízás okozta egészségügyi problémákkal a Centers for Disease Control and Prevention (CDC) legfrissebb adatai szerint. Ez az ország egész népességének közel 40 százaléka.

Súlycsökkenés kalóriaszámlálás nélkül

Visszatérve a tanulmányhoz: a kutatást Varady Krista, a Chicagói Egyetem kinesiológiai és táplálkozási professzora végezte, az eredmények a Nutrition and Healthy Aging című folyóiratban jelentek meg.
Varady és kollégái 23 elhízott vizsgálati résztvevőt vettek fel, akik átlagban 45 évesek voltak, átlagos testtömeg-indexük ( BMI ) 35 volt. 10 és 18 óra között a résztvevők mindent megehettek, amit csak szerettek volna, de a fennmaradó 16 órában csak vizet, vagy nulla kalóriatartalmú italokat lehetett inni.

A kísérletben résztvevők állapotát 12 héten át követték, figyelték, majd az elért eredményeket összehasonlították egy másik csoportéval, akik egy “alternatív napi éhgyomor” nevű időszakos súlycsökkentő böjtölést végeztek. Itt 1:1 arányú böjtöt tartottak: egy napig azt ettek, amit akartak, a következő napon pedig böjtöltek.

A kontroll csapathoz képest a 16: 8-as táplálékkal rendelkező túlsúlyos emberek átlagosan 350-nel kevesebb kalóriát fogyasztottak, mint egyébként, és észrevétlen leadták a súlyuk 3 százalékát, ráadásul alacsonyabb lett a vérnyomásuk is.

Pontosabban: a napi böjtösek szisztolés vérnyomása átlagosan 7 higany milliméterrel csökkent. Inzulinrezisztencia , koleszterin és a zsírtömeg tekintetében ugyanaz volt a haladás a két összehasonlított csoport között.

“Az eredmények, amelyeket ebben a tanulmányban láttunk, hasonlóak az alternatív napi böjtre vonatkozó egyéb tanulmányokban tapasztalt eredményekhez. A 16: 8-as böjt nagy előnye, hogy könnyen betartható és nem jelent a szervezetnek nagy megterhelést.

Mivel a vizsgált előzetes adatok biztatóak, hosszabb távú, nagyszabású, randomizált, kontrollos vizsgálatokat is szeretnének végezni Varady és munkatársai.

“A 16: 8-as táplálkozás egy új fogyás segítő módszer, amely működőképességére tudományos bizonyítékok állnak rendelkezésünkre,” vonta le Varady. ”

„Amikor a fogyásról van szó, mindenkinek meg kell találnia a neki legmegfelelőbb módszert, hiszen a kis sikerek is hozzájárulhatnak az anyagcsere-egészség javulásához.”

Arról már nem is beszélve, hogy jól kombinálható más csökkentett kalóriatartalmú napi étkezéssel is – természetesen kellő vitamin és ásványianyagok pótlásával együtt.

Tégy vele egy próbát, és írd le a tapasztalataidat!

 

(https://www.medicalnewstoday.com)