Milyen laborvizsgálat milyen értékeket vizsgál és mire való? Miről érdeklődj háziorvosodnál, szakorvosodnál vagy magán laborokban? Áttekintheted a következő “csomagokat”, amelyek a hízással kapcsolatos aggályokra megfelelő válaszokat adhatnak. Fontos, hogy ezek csak a vérképpel kapcsolatos eredményekre vonatkoznak.

Ha túlsúllyal küzdesz, fordíts megfelelő figyelmet az egészségi állapotod feltárására. Ebben segítségedre lehet endokrinológus, belgyógyász, diabetológus, obezitológus, hormonspecialista orvos. Ha a hormonális eltéréseket időben észleled és azokat kezelik, hatékonyabban és tudatosabban tudsz a testsúly kérdéssel is foglalkozni.

  • nagyrutin
  • kisrutin
  • nőgyógyászati hormonvizsgálatok
  • inzulinrezisztencia és cukorbetegség
  • PCOS panel
  • pajzsmirigy panel
  • vérszegénység
  • anyagcsere vizsgálat
  • teljes hormonvizsgálat (teljes pajzsmirigy, mellékvese, agyalapi mirigy, vese hormonok, vérnyomást szabályozó hormonok, vitamin szintek, növekedési hormonok, egyéb hormonok)

Általános laborvizsgálatok

Nagyrutin vérvizsgálat tételei

  • teljes vérkép – benne fehérvérsejtszám, fehérvérsejt fajták (monocyta, lymphocyta, eosynophil granulocyta, basophil granulocyta) száma és aránya, vörösvérsejtszám, hemoglobin szint, hematokrit, trombocitaszám,
  • süllyedés,
  • CRP,
  • vércukor,
  • húgysav,
  • ionok (klorid, nátrium, kálium),
  • koleszterin (benne összkoleszterin, HDL, LDL, non-HDL),
  • triglicerid,
  • májfunkció (GOT, GPT, GGT, AP, LDH),
  • vesefunkció (kreatinin, karbamid, eGFR),
  • össz- és direkt bilirubin,
  • CK (kreatinin-kináz),
  • TSH
  • teljes vizelet (és üledék)

      Kisrutin vérvizsgálat tételei

      • teljes vérkép – benne fehérvérsejtszám, fehérvérsejt fajták (monocyta,limphocyta, eosynophil granulocyta, basophil granulocyta),
      • süllyedés
      • vércukor
      • húgysav
      • ionok (nátrium, kálium)
      • vese funkció (karbamid, kreatinin, eGFR)
      • májfunkció (GOT, GPT,GGT,AP, LDH)
      • összkoleszterin
      • triglicerid
      • bilirubin

         

        Miért nem fogysz?

        A bélflóra nem egészséges, nem működik jól és a rossz baktériumok uralják. A bacik egy saját összetétele nagyon makacs túlsúlyt okozhat. A cukrok ezt a “beteg, hízásra sarkalló” bélflórát táplálják. Ráadásul a nem ismert hormonegyensúly felborulására negatív hatással lehet a glutén vagy tejfogyasztás, ha intoleráns vagy bármelyikre, mert a sérült bélflóra nem működik jól. És egyes hormonális problémákra még nagyobb terhet ró a gluténfogyasztás, pld. az alulműködő pajzsmirigyre biztosan.

        Túl sok a stressz az életedben.

    A mellékvese elfárad, ezért a pajzsmirigy úgy dönt, hogy lelassítja az anyagcserét, sokkal könnyebb hízni és sokkal nehezebb fogyni ezáltal.

    A mellékvese rengeteg kortizolt termel, mert túl sok ideig élsz stressz alatt. A stressz bezavar a hormonháztartásba, emiatt a zsír örömmel lerakódik és nehéz elégetni azt. A stressz hizlal.

    Túl sok a felesleges glükóz.

    Nagyon sok inzulint termel a szervezet, a sejtek érzéketlenné válnak az inzulinra és ha a vérben kering az inzulin, a zsírégetés nem érvényesül.

    A vérbe kerülő xenoösztrogének kiválasztása és likvidálása nagyon nagy feladat a máj számára. A zsírsejtek megkötik ezeket, hogy ne keringjenek és ne okozzanak még több kárt. Minél több az ösztrogén vagy xenoösztrogén, annál több a zsírsejtünk is, mint tárolóhely.

    A régóta tartó drasztikus fogyókúrák és hízókúrák miatt az anyagcserében fejetlenség uralkodik a szervezetedben. Folyamatosan túlélő üzemmódra kapcsoltatod a szervezetes. A szervezet már annyiszor szenvedett alacsony kalóriák, megvonások miatt, hogy nem bízik már benned és amit csak tud, elraktároz a zsírraktárakba.

    Nem mozogsz eleget.


    Minél több az izom, annál több zsírt tudnál pedig elégetni.

    Olyan ételeket is fogyasztasz, amelyekben sok a rejtett fruktóz. Ilyenek az ízfokozók, gyorspácok, finomított és feldolgozott élelmiszerek. A fruktóz jelenléte növeli a triglicerid szintjét, ami blokkolja a leptin jelenlétét az agyban. Nem érzed ezáltal, hogy eleget ettél és állandóan éhes vagy mellette. A leptinrezisztencia a pajzsmirigy alulműködését is eredményezheti.

     

    Túl sok a cukor, túl sok az inzulin, rosszul alszol (lehet, hogy nem is érzed), csökken az alváshormon, nő a stesszhormon, nő a triglicerid szint, csökken a leptin szint, nő az ösztrogén szint, csökken a progeszteron szint, lelassul a pajzsmirigy, lelassul az anyagcseréd. Ördögi kör.

     

    D-vitamin szint – lehet, hogy alacsony?

    D-vitamin receptorok a zsírszövetben is vannak. Ez azért fontos, mert a D-vitamin hiány felszámolásakor az addig takaréklángon működő zsírsejtjeid anyagcseréje felpörög, és így több kalóriát égetnek el. A D-vitamin hiány a leptin hormon termelődését is megzavarja. A szervezetünkben a zsírszövetünkben található leptin hormon feladata, hogy csökkentse az étvágyunkat, ha már eleget ettünk. A D-vitamin hiány a hasnyálmirigy inzulintermelődését is gátolja, így fokozza az inzulinrezisztenciát. Csökkenti a testben az új zsírsejtek kialakulását, és azt is képes befolyásolni, mennyit raktároznak a sejtek. A D-vitamin ezen felül befolyásolja a szerotonin szintjét, mely az alvás minőségére és a hangulatra is hat, így ezen keresztül közvetetten is részt vehet az étvágy alakításán keresztül a testsúly szabályozásában. A D-vitamin szint vérvétellel ellenőrizhető.