Tudtad, hogy a sárgarépában igazából nincs A-vitamin? És hogy a multivitaminokban viszont túl sok található belőle, ami komoly veszélyekkel jár számunkra, többek között előnytelen a csontozatunkra nézve is?

A-vitamin

Az A-vitamin fontos, zsírban oldódó vitamin, amelynek közismert tulajdonsága, hogy hozzájárul a normál látáshoz, valamint a bőr és a testnyílásokon (az orrban, a torokban, a tüdőben, a gyomorban, a belekben, a hüvelyben és a húgyvezetékben) található felhám sejtjeinek egészségéhez. Az A-vitamin ezen kívül segít az immunrendszer szabályozásában és működésében.

Az A-vitamin funkciója

Az A-vitamin hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez, valamint szerepet játszik a sejtek specializálódásában. Ez a vitamin hozzájárul továbbá a normál látásmegőrzéséhez, segíti a nyálkahártya épségének fenntartását és a vas anyagcsere-működését.

Hol van tehát a bibi, ha A-vitaminról beszélünk?

Valójában indokolt lehetne a többes szám használata is, azaz A-vitaminok, hiszen az A-vitamin elnevezés hat különböző molekulát takar.

Ha le akarjuk egyszerűsíteni ezek csoportosítását, akkor erre a két részre oszthatjuk őket:

1. Állati táplálékból a szervezetünkbe kerülő retinolok. Ezekről azt érdemes tudni, hogy biztosan felszívódnak, illetve és biztosan és jól hasznosulnak az emberi szervezetben.

2. Növényi táplálékból a szervezetünkbe kerülő karotinoidok. Ezek pedig igazából nem annyira A-vitaminok, hanem inkább A-vitamin elővegyületei.Szokás mondani, hogy együnk sok répát, hiszen nagyon gazdag A-vitaminban, azaz  karotinoidokban. Ezekből azonban rengeteget kellene ennünk, körülbelül tizenhatszor többet, hogy retinollá tudja alakítani szervezet, mintha állati táplálékból származó retinolokat vinnék be a szervezetbe a táplálkozásunkkal.

Fontos tudni róla, az az A-vitamin a D-vitaminnal, a K-vitaminnal illetve a Magnéziummal együtt működve dolgozva működik legideálisabban a szervezetben. Léteznek olyan receptoraink, amelyeket az A-vitamin és a D-vitamin csak együtt képes aktiválni. Azonban, ha túl sok A-vitamin van jelen, akkor azok “leszorítják” a D-vitamint, ami azt eredményezi, hogy nem aktiválódik az említett receptor, és végül nem működik az egész rendszer.

Tehát: ha valaki túl sok A-vitamint szed, akkor D-vitamin hiánya alakulhat ki.
Az A-vitaminra nem véletlenük mondják, hogy csontlebontó hatású – a D-vitaminra pedig azt, hogy csontépítő.

Mit figyeljünk az étrend-kiegészítőkben?

A béta-karotinnál fontos megemlíteni, hogy étrend kiegészítőkben használva ugyancsak költséges összetevőnek számít. Ezzel szemben a retinol olcsó – nem nagy talány, hogy elsősorban ezt preferálják és használják a gyártók. 

A béta-karotin esetében a szintetikus változatok kerülendők és a természetes béta-karotin lenne a helyes választás. Rossz hír, hogy ezt a címkéről aligha tudjuk megállapítani, hiszen általában senki sem szokta feltüntetni rajta. Ráadásul nagyon sok multivitamin túladagolja az A-vitamint, azaz a  retinol-származékokat.

Mekkora a túl nagy dózis?

Körülbelül a 10.000 nemzetközi egység már annak mondható, s ne feledjük: ha túl sok A-vitamint viszünk be, akkor a csonttörés kockázata az megnőhet. Javasolt tehát olyan étrend kiegészítőket keresni, vagy az étkezést úgy összehagolni, hogy körülbelül 3000 és 5000 nemzetközi egység A-vitamin kerüljön a szervezetbe, aminek egy része  megosztva retinol, másik része béta-karotin.

Összegezve: Az A-vitaminnal nem szabad túlzásba esni és túl sokat szedni belőle, nagyon-nagyon számít a molekulaforma, és lehetőség szerint egyaránt legyen retinol és béta-karotin is. Hogyha nem tudjuk megállapítani azt, hogy szintetikus vagy természetes béta-karotin van az étrend-kiegészítőben még mindig célszerűbb olyan növényeket fogyasztanunk, amelyek gazdagok béta-karotinban.

Az A-vitamin forrásai

Állati eredetű élelmiszerek,különösen a máj, de a hús, a tojás és a vaj is. Vitaminozott élelmiszerek, például a margarinok és egyéb, kenyérre kenhető zsiradékok.
A retinol (a valódi A-vitamin) csak az állati eredetű élelmiszerekben található meg.
A béta- és alfa-karotin az A-vitamin növényi forrásai; ezek a sötétsárga,a zöld és a narancssárga színű gyümölcsök és zöldségek alkotóelemei, és olyan elővegyületként működnek, amelyek csak akkor alakulnak át A-vitaminná, amikor a szervezetnek szüksége van rá. 

A D-vitamin funkciói

A D-vitamin szabályozza a kalcium felszívódását, vérben található koncentrációját,valamint a csontokba és fogakba való beépülését, tehát az úgynevezett mineralizációt, ami fontos a csontok és fogak ereje, illetve ellenálló képessége szempontjából. Jó “csapatjátékosként” együttműködik más alapvető tápanyagokkal a fertőzések elleni védelemben, és hozzájárul a csontok és izmok erejének fenntartásához.

 A D-vitamin forrásai

Zsírban oldódó anyag lévén a D-vitamin természetes formájában csak az állati eredetű élelmiszerek zsíros részeibentalálható meg, míg az elővegyületei, az úgynevezett provitaminok széles körben elterjedtek a növényekben és az állati eredetű élelmiszerekben.