magnézium; ásványi anyag, makroelem

Az emberi szervezetben körülbelül 20-30 gramm magnézium található, amely egyenletesen oszlik meg a csontok és a sejtek belső tere között. A magnéziummal gyakran találkozhatunk úgy is, mint az idegrendszer védő hatású ásványi anyagával. Ez valójában találó is, hiszen nagy szerepe van az idegrendszer működésében, bár ezen kívül sok folyamatban működik még közre.

VitaminokNyomelemek

Röviden és tömören

Mihez szükséges a magnézum?

  • Idegek és izmok működése
  • Csontok felépítése
  • Fehérje-, zsír-, szénhidrát anyagcsere
  • Szív- és érrendszer működése

Mennyi az annyi?

Mennyi szükséges belőle?

Felnőttkorban 375 mg a napi szükséglet. A magnézium szükséges bevitelét – az anyagcserében játszott jelentős szerepe miatt – szokás megadni a felvett energiamennyiség függvényében is. E szerint minden elfogyasztott 1000 kJoule energia után 25-30 mg magnéziumot kellene elfogyasztani.

Miben található meg?

A magnézium legnagyobb mennyiségben a zöldségfélékben, a hüvelyesekben, a különböző gabonafélékben (főleg azok héjában), a gyümölcsökben, a tejtermékekben és a halfélékben található meg.

Hiányállapotok

Magnézium csökkent bevitele mellett fokozott fáradékonyság, idegrendszeri problémák és anyagcsere-zavarok léphetnek fel, esetleg a vérkeringés is romolhat. Személyiségváltozás, izomgörcsök, anorexia, hányinger egyaránt szerepelhet a tünetek között.

Túladagolás

A magnézium-bevitel kismértékű növekedése általában semmilyen problémát nem okoz, azonban túlzottan magas magnézium-bevitel mellett fokozódik a foszforürítés is, illetve hasmenést okozhat.

Amagnézium forgalom a szervezetben

A Mg ásványi anyag főleg a sejten belüli térben helyezkedik el, mint fontos enzimaktivátor (glikolízis, DNS, RNS-képzés enzimjei). A szervezetben lévő kb. 25g Mg ásványi anyag nagyobbik fele a csontokban helyezkedik el, ahonnan szükség esetén aktivizálható, mozgósítható.

Hol a többi?

A többi része a magnéziumkészletnek a sejten belüli térben található.

Így érthető, hogy új sejt képződése esetén (Pl. terhesség, gyermekkor) a szervezet magnézium ásványi anyag igénye fokozott.

Fogas kérdés

A magnézium ásványi anyag, mint kation a szervezetben részt vesz a fogak és csontok felépítésében, továbbá szerepe van az ingerület (szinapszisok, ingerület átadásának helye, ingerület átadása egyik sejtről a másikra) átvezetésében, így az ideg és izomműködésben (megterhelő idegi vagy izommunka esetén ajánlott a plusz magnézium ásványi anyag bevitel, ha a táplálkozás nem fedezi bőségesen a magnéziumszükségletet).

Tudtad?

 eszel elég zöldséget?

Fő magnézium ásványi anyag források a zöldségek-zöldtermékek (klorofill), gabonatermékek (teljes kiőrlésű gabonák előnyei), a bárányhús, a méhpollen, a savanyú káposzta, mák, napraforgómag, mandula, földimogyoró, dió, bab, lencse, kakaó, de a gyarapodás időszakában célszerű mindenképpen a megfelelő Mg ásványi anyag utánpótlás, plusz bevitel biztosítása (napi igény – RDA / OÉTI alapján – kb. 300-400 mg).

Tudtad?

Az egészség a belekben lakozik

A magnézium ásványi anyag elsősorban a vizelettel ürül ki a szervezetből, azonban pl. bélhurutban, amikor a bélnedv nem tud visszaszívódni, a magnéziumkészlet mennyisége jelentősen csökkenhet. Ha magnézium ásványi anyag hiány lép fel, a mellékpajzsmirigy sejtjeinek reakciókészsége csökken a vér kalciumcsökkenésével szemben, így nehezebbé válik a kalciumkoncentráció normalizálása, így fokozott görcskészség, gyenge és aritmiás (a szív működése /dobogása/ nem ritmusos) szívműködés jöhet létre. Ehhez társulhat még álmatlanság, idegességre való hajlam, magas vérnyomás, székrekedés, depresszió és gyenge izomműködés.

Tudtad?

Epés kérdés

A magnézium ásványi anyag (Míra gyógyvíz magnézium-szulfát tartalma) fontos alkotórésze az epehólyag stimuláló (epe ürülését fokozó) és a hashajtó hatású gyógyvízkúra során (vízterápia, gyógyvizek), de használata és főleg adagolásának mennyisége mindenképpen szakember kontrollálása mellett ajánlott, az epegörcs roham megelőzése miatt. A magnézium-oxid fehérítőszer, fogporok, hintőporok alkotórésze, a magnézium-glukonátot pedig sav, arzén és nehézfémsó mérgezések esetén alkalmazzák.

ez is érdekes lehet

milyen témák érdekelnek másokat?

“Tények és tévhitek a vitaminokról”

 Elég, ha helyesen és vitamindúsan táplálkozol, vagy mindenképp szükséged van étrend-kiegészítő tablettákra?

“Kevéssé ismert vitaminfajták”

Vitaminfajták, amiket keveset emlegetünk, pedig  szükség van rájuk. Mire jó a P-, az F- vagy a H-vitamin!

“Antivitaminok!”

Szerkezetüket tekintve a vitaminokhoz hasonló vegyületek, de élettani hatásuk hiányzik; illetve gátolják azok működését.

“Mi kell a nőnek?”

Ezek a vitaminok biztosan! Vannak kimondottan a gyengébb  nemnek javasolt vitaminok is. Top 10 vitamin nőknek!

Top Magnézium készítmények:

Magnézium-citrát kapszula [400 mg] 180 darab

Aava Labs – új formula:

– NO magnézium-sztearát
– 100% vegán és GMO -mentes
– tiszta tápanyag,  
– izom- és idegfunkcióhoz
– az EU-ban készült

Magnézium - 2250 mg magnézium-citrát,

 amelyből 360 mg elemi magnézium napi dózisban. 180 kapszula. Laboratóriumi vizsgálattal és magnézium-sztearát nélkül. Nagy dózis, vegán, Németországban készült.

Magnézium Verla N dragees 200 db

Mennyiség: 200db
Bizonyítottan hasznos magnézium hiány esetén.
Szerves magnéziumot tartalmaz.
A kockázatok és mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót, és konzultáljon kezelőorvosával vagy gyógyszerészével.