Igen, és épp úgy komolyan kell venni, mint a vitaminhiányt. Főképp a várandósság alatt jellemző, hogy a kismama túlbuzgóan szedi a vitaminokat, de igazából bárkivel megeshet, hogy nagyobb dózisokban szedi az étrendkiegészítőket, mint kellene, ami vitamintúladagoláshoz vezet. Egyes vitaminok esetében, a normálishoz mért 2-3-szoros szintnek ugyanúgy lehetnek hátrányos következményei, mint egy vitaminhiányos állapotnak.

Egyes vitaminok nagyon könnyen kiürülnek a szervezetből – ezek jellemzően a vízben oldható vitaminok. Inkább a zsírban oldódó vitaminokkal kell vigyázni, mert ezek raktározódnak a szervezetben, és elérhetnek egy olyan szintet, ami már inkább káros, és nem segíti elő az egészséget.

Vízben oldódó vitaminok: B1, B2, B3, B4, B5, B6, B12, C, H, (K)

Zsírban oldódó vitaminok: A, D, E, K

A vízben oldódó vitaminokat a szervezet nem képes tárolni, ezért folyamatos, napi utánpótlásukra van szükség. Ez alól kivétel a B12-vitamin, amely a májban hosszú ideig (akár 1–2 évre elegendően) raktározódik. A zsírban oldódó vitaminok – a K-vitamin kivételével – a szervezetben hónapokig is raktározódnak. A kis mértékben vízben is oldódó K-vitamint a szervezet csak minimális mennyiségben képes tárolni.

Azok az adagok, amiket egy-egy táplálékkiegészítőkben megadnak napi mennyiségek, megfelelnek az orvosok által javasolt mennyiséggel, így pontosan annyit javasolt szedni belőlük, többet nem.

5 vitamin, amit biztosan nem jó túladagolni

A-vitamin – csontkinövés, rák

Ezt a vitamint természetes formában a halakban, a tojásban, a májban, a tejben és a vajban találhatod meg. A bőr és a szem egészségéért felel, segít a csontok növekedésében, valamint hatékonyabb C-vitamin-felszívódást eredményez. A napi ajánlott bevitel férfiak esetében 900 mikrogramm, nők esetében pedig 700 mikrogramm. A túl sok A-vitamin fejfájást, szédülést, hányingert okozhat, súlyosabb esetekben pedig hajhullást, bőrviszketést is.

B6-vitamin – daganatos betegségek kockázata

A B6-vitamin vízben oldódik, ezért túladagolása csak szélsőséges esetekben fordul elő, ha például hosszú távon napi szinten túladagolod, ehhez a napi 2-2,5 milligramm mennyiséget kell túllépned. Ha valamilyen módon eléred a toxikus mennyiséget, idegi zavarok, mozgási nehézségek léphetnek fel.

C-vitamin – hasmenés kockázata

C-vitaminból az ajánlások szerint napi 80 milligrammot kell bevinni, ami változatos, gyümölcsökben és zöldségekben gazdag táplálkozás esetén szinte biztosan meg is van. Azonban, ha van valamilyen káros szokásod, dohányzol, rendszeresen fogyasztasz alkoholt, vagy legyengült a szervezeted, valamilyen fertőzésed van, esetleg gyakran sportolsz, akkor szükséges többet bevinned belőle. Ha tartósan napi 2500 milligramm felett fogyasztasz belőle, akkor léphetnek fel a túladagolást jelző tünetek, hasmenés formájában, illetve e mennyiség felett megakadályozza más vitaminok hatékony felszívódását.

E-vitamin – tüdőrák kockázata

Az E-vitamin nemcsak bőrünk szépségében játszik szerepet, de fontos antioxidáns is, amely fokozza az agyi aktivitást. Az E-vitamin viszonylag gyorsan kiürül a szervezetből, elég nehéz túladagolni, azonban néhány betegség esetén könnyen problémát okozhat a túl sok E-vitamin. Ha cukorbeteg vagy, vagy a vérnyomásod túl magas, vagy a pajzsmirigyed túlságos aktivitást mutat, akkor semmiképp ne lépd túl a napi E-vitamin-szükségleted. Az ajánlott napi E-vitamin mennyiség nőknél 8 milligramm, férfiaknál 10 milligramm.

D-vitamin – érelmeszesedés

A napi D-vitamin-szükséglet nyáron könnyedén beszerezhető, akár már azzal, hogy egy fél órát a napon töltesz. Azonban télen kénytelenek vagyunk a D-vitamint mesterségesen pótolni. A vitaminkészítményekben található mennyiségek általában megfelelnek a napi ajánlottnak, azonban ha nem figyelsz oda, és huzamosabb ideig szeded az ajánlott mennyiség többszörösét, az D-vitamin-túladagoláshoz vezethet, ami fejfájással, székrekedéssel vagy hasmenéssel járhat, hosszabb idő után pedig a csontozat és a vese károsodását is okozhatja.