Mangán: nyomelem; mikroelem

A mangán a felnőtt szervezetben mintegy 10-20 mg-nyi mennyiségben található meg. Kis mennyisége ellenére számos enzim felépítésében és működésben vesz részt.

VitaminokÁsványi anyagok

Röviden és tömören

Mihez szükséges a mangán?

  • Fehérje-, DNS- és RNS-szintézis
  • Szénhidrát- és zsíranyagcsere
  • Az úgynevezett mukopoliszacharidok (például gyomorban) képzése

Mennyi az annyi?

Mennyi szükséges belőle?

A mangán felszívódása általánosságban nagyon rossz, körülbelül 3-4 % csak, és ezt az arányt is sok minden rontja, például vas és kalcium fölösleg.

Miben található meg?

A legtöbb mangán a gabonafélékben található, azon belül is elsősorban azok héjában, így célszerű teljes kiőrlésű készítményeket fogyasztani. A gabonaféléken kívül a dió és a mogyoró tartalmaz mangánt.

Hiányállapotok

A mangán ásványi anyag hiánya terméketlenséget okozhat, ataxia tüneteket (az izommozgás összerendezetlensége) válthat ki, csontrendszer fejlődési zavarait idézheti elő. Általános tünetek mangán ásványi anyag hiány esetén: térdfájdalom, szédülés, hallászavar, rossz egyensúlyérzék.

Túladagolás

Nem ismert.

Mangánforgalom a szervezetben

Enzimek alkotóelemeként részt vesz a szénhidrát- és zsíranyagcsere folyamatában; a fehérje-, DNS- és RNS-szintézisben, illetve sz úgynevezett mukopoliszacharidok termelésében.

Mit jelent ez?

Szükséges a szaporodáshoz, a növekedéshez, a sebgyógyuláshoz, és serkenti az agyműködést. A szervezetben kb. 15-20 mg mennyiségben van jelen (napi igény -RDA / OÉTI alapján- kb. 4-5 mg), és az epével választódik ki.

Tudtad?

A mangánpótlás titka a jó táplálkozás

Kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozás mellett nincs szükség mangán ásványi anyag utánpótlásra, nagyobb mennyiségben mangánt a teljes kiőrlésű gabona magvak, teljes kiőrlésű barna kenyér, a hüvelyesek és csonthéjasok (dió, mogyoró, tökmag), ananász, datolyaszilva, cékla, paraj, petrezselyemgyökér, fejes saláta, alma, szamóca, tojás tartalmaznak.

Tudtad?

Redoxi

A mangán általános redoxiszer, vagyis vegyértékének változtatása mellett képes a szabad gyökök semlegesítésére, ezáltal fontos antioxidáns funkciót tölt be. Többek között a szuperoxid-dizmutáz (SOD) enzim működésének köszönhető, hogy az agresszív szabad gyökök káros hatásai ellen a szervezet eredményesen képes felvenni a harcot. A SOD működéséhez mangán és réz szükséges.

 

Tudtad?

Gyulladásgátlás, fájdalomcsökkentés

Irodalmi adatok a mangán gyulladáscsökkentő hatására utalnak, aminek következtében jó hatású lehet az ízületi fájdalmak csökkentésében. Mindezen hatásokról kellőképpen kontrollált klinikai vizsgálati adatok mindeddig nem állnak rendelkezésünkre.

ez is érdekes lehet

milyen témák érdekelnek másokat?

“Tények és tévhitek a vitaminokról”

 Elég, ha helyesen és vitamindúsan táplálkozol, vagy mindenképp szükséged van étrend-kiegészítő tablettákra?

“Kevéssé ismert vitaminfajták”

Vitaminfajták, amiket keveset emlegetünk, pedig  szükség van rájuk. Mire jó a P-, az F- vagy a H-vitamin!

“Antivitaminok!”

Szerkezetüket tekintve a vitaminokhoz hasonló vegyületek, de élettani hatásuk hiányzik; illetve gátolják azok működését.

“Mi kell a nőnek?”

Ezek a vitaminok biztosan! Vannak kimondottan a gyengébb  nemnek javasolt vitaminok is. Top 10 vitamin nőknek!