Króm: nyomelem; mikroelem

A króm a szövetekben fordul elő, ugyan kis koncentrációval, de ez az öregedés hatására még csökken is. A króm szerepe még ma sem tisztázott teljesen, feltételezik, hogy szerepe lehet a koszorúér-betegségek és az I. típusú, fiatalkori cukorbetegség elkerülésében.

VitaminokÁsványi anyagok

Röviden és tömören

Mihez szükséges a nátrium?

  • Szénhidrát-anyagcsere
  • Vércukorszint szabályozás
  • Energia-háztartás stabilizálása

Mennyi az annyi?

Mennyi szükséges belőle?

A szervezetbe bevitt króm nagyon rossz arányban épül be. Ezen belül a szerves kötésben lévő krómnak valamivel jobb a felszívódása, a nem szerves krómé viszont csak ezrelékekben mérhető. A szervezet krómszükséglete: 0-6 hónap 0,02; 7-12 hónap 0,04; 1-3 év

Miben található meg?

A króm legjobb természetes forrása a korpa, a teljes kiőrlésű gabona, a hüvelyesek, a hús, a máj és a sajt.

Hiányállapotok

Egyes feltételezések szerint króm hiányában megnő az esélye az I. típusú, úgynevezett fiatalkori cukorbetegségnek és a koszorúér-megbetegedéseknek.

Túladagolás

Nincs rá elismert megfigyelés.

Krómforgalom a szervezetben

A króm ásványi anyag a szénhidrát anyagcserében játszik fontos szerepet, az inzulin hatékonyságát segíti elő.

Mit jelent ez?

A króm ásványi anyag hiánya elősegítheti a fiatalkori cukorbetegség és a szívbetegségek közül a koszorúér megbetegedések kialakulását.

Tudtad?

Segítője a C-vitamin

A króm felszívódását fokozza a viszonylag nagyobb dózisú (napi mintegy 1000 mg) C-vitamin- főképp természetes, szerves formában fogyasztva.

Tudtad?

Leküzdi a falási rohamokat

Az egyenletes vércukorszint fenntartása rendkívül fontos az evési rohamok megelőzésében.

Tudtad?

A bór és a sejtosztódás

A felszívódott krómot a máj, a lép, a lágyrészek és a csontok tárolják. A szervezet krómtartalmát csökkenti a cukrokban gazdag étrend, a cukrok ugyanis támogatják a kiürülését a vizelettel.

Tudtad?

A bór és a sejtosztódás

Jelentősebb króm ásványi anyag mennyiség található a sörélesztőben, a teljes kiőrlésű gabona félékben, a májban, húsban, sajtban és a hüvelyesekben, barna rizsben, káposztafélékben, salátában, burgonyában, kakukkfűben, borsikafűben. Érdemes ezekkel magunkhoz venni, mert ahogy fentebb említettük, felszívódása is csak szerves formában optimális.

ez is érdekes lehet

milyen témák érdekelnek másokat?

“Tények és tévhitek a vitaminokról”

 Elég, ha helyesen és vitamindúsan táplálkozol, vagy mindenképp szükséged van étrend-kiegészítő tablettákra?

“Kevéssé ismert vitaminfajták”

Vitaminfajták, amiket keveset emlegetünk, pedig  szükség van rájuk. Mire jó a P-, az F- vagy a H-vitamin!

“Antivitaminok!”

Szerkezetüket tekintve a vitaminokhoz hasonló vegyületek, de élettani hatásuk hiányzik; illetve gátolják azok működését.

“Mi kell a nőnek?”

Ezek a vitaminok biztosan! Vannak kimondottan a gyengébb  nemnek javasolt vitaminok is. Top 10 vitamin nőknek!