Szelén: nyomelem; mikroelem

A szelén szerepét az utóbbi években kezdték el tisztázni. Annyit tudunk, hogy az emberi szervezetben nagyon kevés, mintegy hat mg szelén van összesen, ennek nagy része is a májban, a fogzománcban és a körömben található.

VitaminokÁsványi anyagok

Röviden és tömören

Mihez szükséges a szelén?

  • Sejtmembránok épségének megtartása
  • Gátolja a vérrögképződést
  • Antioxidáns

Mennyi az annyi?

Mennyi szükséges belőle?

Mivel kis mennyiségben igényelt és kevésbé kutatott mikroelem a szelén, az emberi szükségletek meghatározása egyelőre bizonytalan. Az eddigi ajánlások alapján a következő értékek az irányadóak (mg): 0-6 hónap 0,01; 7-12 hónap 0,012; 1-3 év 0,015; 4-6 é.

Mivel Magyarország szelénhiányos vidéknek tekintendő, az itt termelt növényekben és tenyésztett állatokban alacsony a szelén szintje. Ebből következik, hogy a magyar ember általában szelénhiányos, de mivel ennek csak súlyos esetben van látványos tünete, senki nem foglalkozik vele.

Miben található meg?

A legjobb szelénforrásnak a tengeri állatok húsa, illetve a vese és a máj számít, illetve szelénben gazdag termőföld esetén a teljes kiőrlésű gabona. Az élelmiszerek szeléntartalma nagymértékben függ a talaj szeléntartalmától.

Hiányállapotok

Várandós nőknél a nagyfokú szelénhiány a magzat szívfejlődési rendellenességeihez vagy súlyos esetben csecsemőnél akár hirtelen halálhoz is vezethet. Egyéb hiánytünetei egyelőre nem ismertek.

Túladagolás

Ez leginkább akkor fordulhat elő, ha pl. a szelénpótlás mellett olyan étrenden élünk, ami sok szelént tartalmaz. A paradió nagyon sok szelént tartalmaz, ebből 2-3 szemnél többet nem jó enni, s aznap a szelénpótlást is kihagyhatjuk.

Szelénforgalom a szervezetben

A szervezet töményebb mennyiségben főleg a májban, vesében, körömben és a fogzománcban halmozza fel a szelént a táplálékokból, a szervezetben összességében kb. 40-200 µg/L szelén ásványi anyag található meg (napi igény -RDA / OÉTI alapján- kb. 0,6-0,75 mg).

Mi a dolga?

A szelén ásványi anyag elsődleges szerepe a szervezetben a sejthártya stabilizálása, és antioxidáns funkciója, azaz hatékonyan részt vesz a szabad gyökök semlegesítésében. Egyes antioxidáns enzimek (pl. glutation peroxidáz, tioredoxin reduktáz) szelén ásványi anyag dependensek, azaz szelén hiányában csökken az enzimek működése.

Tudtad?

Nem lesz stressz

A szelén ásványi anyag nagymértékben részt vesz a szervezet ellenálló képességének növelésében, és a stressz csökkentésében, egyben széles körben vizsgálják antikarcinogén (daganat ellenes) és káros sugárzás elleni hatását (egyes rákkeltő anyagok -pl. hidrogénperoxidok- metabolizmusát folyamatát, és a daganatos sejtek növekedését gátolják, ill. a rákkeltő sugárzásokkal szemben -a kemoterápia során- növelik a szervezet ellenálló képességét).

Tudtad?

Szelénforrásaink

Szelén ásványi anyag táplálékforrásként szolgál a marhahús, a bárányhús, a vadhús, a máj, vese, a fokhagyma, a csicseri borsó, a tenger „gyümölcsei”, a brazil mogyoró, a kókusz és a gabona magvak (függ a talaj szelén tartalmától), tejtermékek, dió, szezámmag, hüvelyesek, spárga, és a sörélesztő.

Tudtad?

Jellemző hiánytünetek

A szelén ásványi anyag hiánya vázizom elfajulást, izom degenerációt okozhat, ami abban jelentkezhet, hogy szétesnek a lábak, hibás járás és testtartás alakul ki. Egyben látászavarokat, menstruáció kimaradását, korai öregedést, hajhullás fokozódását, fehér foltok megjelenését a bőrön, vérszegénységet, agyi működési zavarokat (csökken az ingerület átvitel) okozhat a szelén ásványi anyag hiánya.

Tudtad?

Milyen vitamin kell mellé?

Ma már dúsítanak is szelén ásványi anyaggal élelmiszereket, ill. a külön táplálék-kiegészítő formájában szedett szelén ásványi anyag mellé célszerű C-vitamin, A-vitamin és E-vitamint is adagolni, mert fokozzák a szelén ásványi anyag hatékonyságát és az antioxidációs folyamatot. A szervezetben a szelén ásványi anyag szerves kötésben mint szelenit, ill. növényi eredetű formában mint szelenometionin (SeMet), állati eredetű formában mint szelenocisztein (SeCys) kerül be, ill. vesz részt.

Tudtad?

Mikor kellhet belőle több?

A szelén ásványi anyag segíti a szívizom sejtek működését, egyben a Tireoid hormon (pajzsmirigy hormonok) szabályozása révén a normális fejlődésben is szerepet játszik. Szelén ásványi anyag többlet igény léphet fel vírusos fertőzés, terhesség és szoptatás időszakában, krónikus betegségek és alkoholizmus esetén, szervátültetés után, epilepsziás kórfolyamatoknál és Alzheimer kórban.

Tudtad?

Megküzd a nehézfémellek

A szelén ásványi anyag részt vesz a nehézfémek kiürítésében, mert csökkenti a higany és kadmium szintet (oldhatatlan vegyületet képez velük (például higany-szelenid), mely által a nehézfémek kiürülhetnek a szervezetből.

Tudtad?

Miről árulkodik a fokhagyma lehelet?

Minden szövet tartalmaz szelént, de az emberi szervezet a szelén ásványi anyagot csak minimálisan tudja tárolni, így folyamatos pótlásra van szükség, azonban a szelén ásványi anyag túladagolása fokhagyma szagú leheletet, emésztési panaszokat, haj és köröm elváltozásokat, kimerültséget, ingerlékenységet okozhat, extrém esetben májgyulladást és tüdővizenyőt is kialakíthat. A szervezet szelén ásványi anyag koncentrációja kimutatható a vérből, vizeletből, hajból és a körömből.

ez is érdekes lehet

milyen témák érdekelnek másokat?

“Tények és tévhitek a vitaminokról”

 Elég, ha helyesen és vitamindúsan táplálkozol, vagy mindenképp szükséged van étrend-kiegészítő tablettákra?

“Kevéssé ismert vitaminfajták”

Vitaminfajták, amiket keveset emlegetünk, pedig  szükség van rájuk. Mire jó a P-, az F- vagy a H-vitamin!

“Antivitaminok!”

Szerkezetüket tekintve a vitaminokhoz hasonló vegyületek, de élettani hatásuk hiányzik; illetve gátolják azok működését.

“Mi kell a nőnek?”

Ezek a vitaminok biztosan! Vannak kimondottan a gyengébb  nemnek javasolt vitaminok is. Top 10 vitamin nőknek!