A vitaminok szerves vegyületek, amelyek ugyan csak kis mennyiségben szükségesek a szervezet számára, az a pici nagyon kell: nélkülük nincs élet. A legtöbb vitamint a táplálékainkból észrevétlen pótoljuk, de akad olyan vitamin is, amely pótlására tudatosan figyelnünk kell, hiszen sok olyan vitaminunk van, amelyet az emberi szervezet egyáltalán nem, vagy nem elegendő mennyiségben termel.

Minden élőlénynek más-más vitaminokra és vitaminpótlásra van szüksége. Az embernek muszáj táplálékkal hozzájutni például a kellő C-vitaminhoz, (vagy táplálék-kiegészítővel az aszkorbinsavhoz), de más élőlényeknek, mint mondjuk a kutyáknak nem. A kutyák ugyanis képesek C-vitamint termelni vagy szintetizálni saját szükségleteikre, míg az ember nem. Az emberek a D-vitamin nagy részét a napfénynek köszönhetően termelik meg, s erre szükség is van, hiszen az élelmiszereink nem tartalmaznak belőle túl nagy mennyiségben. Azonban az emberi test képes D-vitamint szintetizálni, ha a bőrünket elegendő napfény éri.

Ahány vitamin, annyiféle szerepet játszik az életünkbe, és mindahányra különböző mennyiségben van szükségünk. Ez a cikk megmagyarázza, hogy mely vitaminok, mit csinálnak és milyen élelmiszerekből pótolhatók. Íme néhány fontos tény a vitaminokkal kapcsolatban.

Vitamin gyorstalpaló

  • 13 ismert vitamin van.
  • A vitaminok vagy vízben oldhatók vagy zsírban oldódnak.
  • A zsírban oldódó vitaminok könnyebben tárolhatók, mint a vízben oldhatóak.
  • A vitaminok mindig tartalmaznak szén-dioxidot, ezért “szervesnek” számítanak.
  • Az élelmiszer a legjobb forrása a vitaminoknak, de néhány embert az orvos javasolhat a kiegészítők használatára.
Mi a vitamin?
  • A legfontosabb, legváltozatosabb vitaminforrásaink a gyümölcsök és a zöldségek.
  • A vitamin egy olyan szerves anyagok egy csoportja, amely a természetes élelmiszerekben valamely mennyiségben jelen van.
  • A vitaminok elengedhetetlenek a normális metabolizmus szempontjából.
  • Ha nem szedünk elegendő mennyiségű vitamint, abból bizonyos betegségeink adódhatnak.
A vitamin tehát:
  • szerves vegyület, ami azt jelenti, hogy tartalmaz szén-dioxidot, olyan alapvető tápanyag, amelyet a szervezet nem tud eleget termelni, és amelyet az élelmiszerekből, táplálkozással kell megkapnia
  • Jelenleg 13 elismert vitamint különböztetünk meg.
  • Zsírban oldódó és vízben oldódó vitaminok: a vitaminok vagy zsíroldékonyak vagy vízoldékonyak.
Zsírban oldódó vitaminok

A zsírban oldódó vitaminokat a zsírszövetében és a májban tárolja szervezet. Az A, D, E és K vitaminok zsírban oldódnak. Ezek könnyebben tárolhatók, mint a vízben oldódó vitaminok, és napokig, sőt, néha hónapokig tartalékként szolgálnak a szervezet számára. A zsírban oldódó vitaminok zsírok vagy lipidek segítségével abszorbeálódnak a bélrendszeren keresztül.

Vízben oldódó vitaminok

A vízben oldódó vitaminok nem sokáig időznek a testben. Szervezetünk nem képes tárolni őket, így gyorsan kiválasztódnak a vizelettel együtt. Épp ezért a vízben oldódó vitaminokat gyakrabban, akár napról napra kell pótólnunk, nem úgy, mint a zsírban oldódó vitaminokat. A C-vitamin és az összes B-vitamin vízben oldható.

Vitaminjaink

A-vitamin
  • Kémiai elnevezései: retinol, retina és négy karotinoid, beleértve a béta karotint is.
  • Zsírban oldódik.
  • Hiánya éjszakai vakságot és “száraz” szaruhártyát okoz.
  • Forrásai: a máj, a csukamájolaj, a sárgarépa, a brokkoli, az édesburgonya, a vaj, a káposzta, a spenót, a sütőtök, néhány sajt, a tojás, a kajszibarack, a dinnye dinnye és a tej.
B-vitamin
  • Kémiai megnevezése: tiamin.
  • Vízben oldható.
  • Hiánya beriberi és Wernicke-Korsakoff-szindrómát okozhat.
  • Jó forrásai közé tartozik: élesztő, sertéshús, gabonafélék, napraforgómag, barna rizs, teljes kiőrlésű rozs, spárga, káposzta, karfiol, burgonya, narancs, máj és tojás.
B2-vitamin
  • Kémiai név: Riboflavin
  • Vízben oldható
  • Hiánya ariboflavinózist okozhat.
  • Jó források közé tartoznak a következők: spárga, banán , persimmons, okra, chard, túró, tej, joghurt, hús, tojás, hal és zöldbab
B3-vitamin
  • Kémiai megnevezések: niacin, niacinamid
  • Vízben oldható.
  • Hiánya: pellagra, hasmenés , dermatitis és mentális zavar.
  • Jó források : máj, szív, vese, csirke, marhahús, hal (tonhal, lazac), tej, tojás, avokádó, datolya, paradicsom, leveles zöldségek, brokkoli, sárgarépa, édesburgonya, spárga, diófélék, gomba és sörélesztő.
B5-vitamin
  • Kémiai név: Pantoténsav
  • Vízben oldható.
  • A hiányosság paresztézist, vagy “tűket és tűket” okozhat.
  • Jó források közé tartoznak: húsok, teljes kiőrlésű gabonák (az őrlés eltávolíthatja azt), brokkoli, avokádó, méhpempő és halpárnák.

B6-vitamin

  • Kémiai elnevezések: piridoxin, piridoxamin, piridoxal
  • Vízben oldható.
  • Hiánya az anaemia , a perifériás neuropátia vagy az idegrendszer más részeinek károsodását okozhatja, kivéve az agyat és a gerincvelőt.
  • Jó források közé tartoznak: húsok, banánok, teljes gabonák, zöldségek és diófélék. A tej szárítása, illetve a fagyasztás, konzerválás csökkentheti a B6-vitamintartalmat.
B7-vitamin
  • Kémiai név: Biotin
  • vízben oldható.
  • Hiánya dermatitiszt vagy bélgyulladást, vagy a bél gyulladását okozhatja.
  • Jó források : tojássárgája, máj, néhány zöldség.
B9-vitamin
  • Kémiai megnevezések: Folsav, folinsav
  • Vízben oldható.
  • A terhesség alatti hiány a születési rendellenességekhez kötődik. A terhes nőket arra ösztönzik, hogy a várandóság előtt, alatt mindenképp fogyasszanak elegendő mennyiségű folsavat töltsenek be.
  • Jó források közé tartoznak a következők: leveles zöldségek, hüvelyesek, máj, pék élesztő, egyes dúsított gabonakészítmények és napraforgómag. Számos gyümölcs mérsékelt mennyiséget tartalmaz, mint a sör.
B12-vitamin
  • Kémiai megnevezések: Cyanocobalamin, hydroxocobalamin, methylcobalamin
  • Vízben oldható.
  • A hiány megaloblasztikus anémiát okozhat, ahol a csontvelő szokatlanul nagy, rendellenes, éretlen vörösvértesteket termel.
  • Jó források közé tartoznak a következők: halak, kagylók, hús, baromfi, tojás, tej és tejtermékek, egyes erősített gabonafélék és szója termékek, valamint dúsított táplálkozási élesztő.
  • A vegánoknak mindenképp ajánlott a B12 kiegészítők fogyasztása.
C-vitamin
  • Kémiai név: aszkorbinsav
  • Vízben oldható.
  • A hiánya skorbutot, megaloblasztikus anémiát okozhat.
  • Jó források : gyümölcs és zöldség. A Kakadu-szilva és a camu camu gyümölcsökC-vitamin tartalma kimagaslóan nagy, illetve kevésbé ismert, hogy a májnak is magas a C-vitamin szintje.
  • A főzés, hőhatás elpusztítja a C-vitamint.
D-vitamin
  • Kémiai megnevezések: Ergocalciferol, kolekalciferol.
  • Zsírban oldódik.
  • Hiánya rohamokat és osteomalaciát, vagy a csontok lágyulását okozhatja.
  • Jó források : Az ultraibolya B (UVB) hatása a napfény vagy más források által okozott D-vitamin termelődését okozza a bőrben. A zsíros halakban, tojásban, marhahúsban és gombákban is megtalálható.
E-vitamin
  • Kémiai megnevezések: tokoferolok, tokotrienolok
  • Zsírban oldódik.
  • A hiányosság nem gyakori, de újszülöttekben hemolitikus anémiát okozhat. Ez egy olyan állapot, ahol a vérsejtek elpusztulnak és a vérből túl korán eltávolítják őket.
  • Jó források közé tartoznak: kivi, mandula, avokádó, tojás, tej, diófélék, leveles zöldségek, fűtött növényi olajok, búzacsíra és teljes kiőrlésű gabonafélék.
K-vitamin
  • Kémiai megnevezések: Phylokinon, menakinonok
  • Zsírban oldódik.
  • Hiánya vérzésdiétézist okozhat.
  • Jó források közé tartoznak: leveles zöldségek, avokádó, kivi. A petrezselyem is sok K-vitamint tartalmaz.
Táplálkozási irányelvek

A teljes értékű étrend, a gyümölcsökben, zöldségekben, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag táplálkozás a legjobb módja annak, hogy elegendő tápanyagot kapjon szerveztünk, de ez nem jelenti azt, hogy a táplálék-kiegészítőknek ne lenne létjogosultsága, különösen, ha legyengült szerveztről, idős emberekről, gyerekekről, vagy várandós kismamákról van szó. Fontos azonban, hogy ne lépjük túl a megadott maximális adagot, illetve mivel egyes gyógyszerek kölcsönhatásba léphetnek a vitamin-kiegészítőkkel is, előre beszéljük meg az orvosunkkal a használatukat.

(Forrás: www.medicalnewstoday.com)